سند راهبردی جامعه حسابداران رسمی ایران
”جامعه حسابداران رسمی ایران“ با توکل به خداوند متعال و اتکال بر
تعالیم الهی و بهرهگیری از دستاوردهای مترقی حسابداری و حسابرسی با احساس مسئولیت
در برابر جامعه و اعضا، مأموریت خود را با تنظیم
امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی کشور و نظارت حرفهای بر کار حسابداران رسمی،
از طریق زیر بر عهده دارد:
1.
تشکّل
حسابداران رسمی؛
2.
بهبود و گسترش خدمات حرفهای از طریق کمک در تهیه، تدوین، اشاعه و ارتقای
اصول و استانداردهای حسابداری، حسابرسی، خدمات مالی و آیین رفتار حرفهای؛
3.
بالا بردن دانش، تخصص و مهارت حسابداران رسمی از طریق گسترش و بهبود آموزش،
انجام تحقیقات و انتشار نشریات تخصصی و حرفهای؛
4.
حمایت از حقوق
حرفهای اعضا و رعایت حقوق ذینفعان و ایجاد سازوکار مستقل و شفاف، پویا و پایا جهت
تأمین نیازهای جامعه؛
5.
برقراری
ارتباط مستمر فنی و حرفهای بین اعضا و همافزایی در تهیه گزارشهای اطمینان بخشی؛
6.
ارتباط با مؤسسات
و تشکّلهای حرفهای بینالمللی و در صورت نیاز عضویت در آنها؛
7.
توسعه، ارتقا
و تعالی حرفه حسابداری برای حمایت از پیشرفت اقتصادی- اجتماعی کشور؛
8.
جذب افراد
مستعد و شایسته و رشد و ارتقای دانش، تخصص و مهارت سرمایه انسانی و اثرگذاری در قدرتمند شدن اقتصاد و آینده پایدار کشور؛
9.
کمک به زمینه
رشد و تعالی مدیران در واحدهای مورد حسابرسی برای ایجاد تحولات مطلوب.
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو تلاش و کوشش برنامهریزی شده و مدبرانه
جمعی، در افق 1414؛
جامعه حسابداران رسمی ایران؛
نهادی است یادگیرنده، نظاممند، نوآور و مستقل مبتنی بر سرمایه انسانی حرفهای،
دانشمحور و توانمند؛ پیشران در اعتماد و اطمینان بخشی، پاسخگویی، مسئولیتپذیری،
کیفیتافزایی، شفافسازی، هدایتگری، ارزشآفرینی و متعالیسازی در تراز جهانی
و دارای قدرت نفـوذ و اثـرگذاری بهعنـوان مرجعیت علمی و حرفـهای با برند معتبر شناخته شده در سطح منطقه.
|
اهداف کلان
جامعه حسابداران رسمی ایران عبارت است از:
1.
مجهز به تکنولوژی روز و ارائه خدمات باکیفیت برتر، مبتنی بر ICT؛
2.
دستیابی به برند برتر منطقه و شناخته شده در سطح بینالمللی؛
3.
ثروتافزا و ارزشآفرین برای اعضا و رضایتمندی ذینفعان؛
4.
دستیابی به اکوسیستم متعالی ارائه خدمات حرفهای؛
5.
دستیابی به مرجعیت حرفهای و علمی؛
6.
حفظ و ارتقای کیفی استقلال و جایگاه اثرگذار.
1.
تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و تحول دیجیتال
و پیادهسازی کلیه فعالیتهای خدمات حرفهای و نظارتی ممکن بر بستر ابزارهای نوین
تکنولوژی محور؛
2.
اتحاد استراتژیک و تعامل همافزا با مؤسسات و تشکلهای
حرفهای داخلی و بینالمللی؛
3.
توسعه زنجیره و سبد خدمات و تنوعسازی و نوآوری در نوع
و نحوه ارائه آنها در سطح ملی و نفوذ به قلمروهای جدید منطقهای و فرامنطقهای؛
4.
برندسازی خدمات حرفهای با استانداردسازی خدمات و
فعالیتها در تراز جهانی و ایجاد مزیت رقابتی برتری حرفهای و فنی، در سرعت، کیفیت،
صحت، دقت و نحوه ارائه خدمات؛
5.
توانمندسازی، بهنگامسازی و افزایش دانش نظری، حرفهای، مهارتی و تخصصی کلیه
اعضا و سرمایهانسانی تحت مدیریت؛
6.
افزایش اعتبار مدارک جامعه در سطح منطقه و بینالمللی، با ایفای نقش پل ارتباطی
بین اعضا و مؤسسات بینالمللی و ارائه گواهینامههای حرفهای معتبر به نمایندگی
از آنها؛
7.
مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی و تدوین نظام جامع
برنامه سرمایهانسانی در تأمین، بکارگیری، آموزش، عملکرد، جبران خدمات و نگهداری مبتنی بر آیندهپژوهی و آیندهسازی؛
8.
بازنگری، تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه سند راهبردی؛
9.
بهرهگیـری از ظرفیت استـارتاپها، دانشبنیـانها و
سایـر مدلهای کسبوکاری جدید در بستر یک شتابدهنده؛
10.
توسعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی، اعتمادسازی و اطمینانبخشی عمومی به حرفه و
تولید محتواهای علمی حرفـهای چند زبانـه؛
11.
افزایش ضریب نفوذ جامعه با همکاری و تعامل اثربخش و کارآمد
با قوای سهگانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها، مراجع مرتبط و ذینفعان و
معرفی کلیه ابعاد و خدمات جامعه به ایشان؛
12.
ایجاد چارچوبهای الزامآور حافظ و حمایتگر از حقوق
حرفهای و منافع مادی و معنوی اعضا و استقلال کامل مؤسسات؛
13.
رتبهبندی، سطحبندی و تدوین استانداردها برای مؤسسات و تعیین تعرفههای
اقتصادی ارائه خدمات حرفه، مبتنی بر آن و ترغیب تبدیل مؤسسات به مقیاس
اقتصادی هنگام تشکیل یا ادغام مؤسسات موجود؛
اهداف عملیاتی
اهداف عملیاتی جامعه حسابداران رسمی ایران در راستای اهداف کلان
عبارتاند از:
1.
مجهز بودن جامعه حرفهای به فناوری روز، و تکنولوژی
محور شدن کلیه فرایندها، و ارائه کلیه خدمات حرفهای مبتنی بر آن؛
2.
افزایش وجاهت، اعتمادپذیری و حسن شهرت جامعه و شناخته
شدن برند جامعه حسابداران رسمی ایران در سطح بینالمللی؛
3.
بهبود و ارتقای کیفیت خدمات حرفهای و تخصصی؛
4.
دستیابی به برتری عملیاتی اعضای جامعه در سطح منطقه؛
5.
معتبر شناخته شدن مدارک حرفهای جامعه و ایفای نقش رهبری
پیشرو حرفه در سطح بینالمللی؛
6.
محوریت و نقطه اتصال جوامع و مؤسسات حرفهای مرتبط در
منطقه؛
7.
افزایش ارتباطات با انجمنها و مراجع حرفهای بینالمللی
و داخلی؛
8.
مجهز شدن منابع فکری و اجرایی جامعه
در ارتباط مستمر با جوامع حرفهای بینالمللی؛
9.
رشد درآمد اعضا جامعه بیش از نرخ تورم؛
10.
افزایش و ارتقای منافع کلیه اعضا و ارزشآفرینی برای
ایشان؛
11.
رضایتمندی اعضا از حمایت جامعه در حفظ و ارتقای حقوق
مادی و معنوی ایشان؛
12.
تقویت ارتباط با ذینفعان و کاهش فاصله انتظارات؛
13.
افزایش مشارکت، نوآوری و خلاقیت اعضای حرفه؛
14.
توسعه دانش، مهارت و تخصص حرفهای و مورد نیاز اعضا؛
15.
افزایش ضریب نفوذ و توسعه قلمرو خدمات؛
16.
تقویـت ارتبـاط با مراجـع مقنن مؤثـر بر قوانین و
مقررات جامعـه و یکپارچهسازی و متناسبسازی اسناد بالادستی؛
17.
پالایش زنجیره تولید تا نشر اطلاعات مالی؛
18.
اصلاح اساسنامه، ساختار سازمانی و سیاستگذاری جامعه؛
19.
بازمهندسی کیفی ساختار و طبقهبندی مؤسسات؛
20.
تبیین درست ارزشهای حرفهای و اقدام جهت سالمسازی
مطلوب محیط حرفه؛
21.
بسترسازی ایجاد مؤسسات بزرگ با ساختار خدماتدهی
مطلوب؛
22. مرجع قرارگرفتن در آموزش و پژوهش حرفهای در کلیه سطوح از منظر کیفی و کمی در تراز جهانی؛
23.
اعتماد کامل عامه استفادهکنندگان و مقبولیت ایشان
از اطلاعات مالی حسابرسی شده اعضا؛
24.
ارتقای کیفی استقلال جامعه حسابداران؛
25.
رشد مناسب تعداد اشخاص عضو در جامعه مبنی بر سند جامع برنامه سرمایه انسانی مورد نیاز؛
26.
جلب حمایت دولت و مراجع ذیربط از جامعه و ارتقای جایگاه
آن در قوای مقننه، اجرایی و قضائیه در مباحث حسابداری و حسابرسی.
سند راهبردی جامعه در تاریخ 1400/9/30 به تصویب شورایعالی رسید.