X
تاریخ انتشار: دوشنبه 04 آذر 1398
وحید خسروی/اینفلوئنسرها، میلیاردرهایی که مالیات پرداخت نمی کنند

  وحید خسروی/اینفلوئنسرها، میلیاردرهایی که مالیات پرداخت نمی کنند

امتیاز: Article Rating

وحید خسروی/حسابدار رسمی

اینفلوئنسرها، میلیاردرهایی که مالیات پرداخت نمی کنند/ روزنامه آفتاب اقتصادی مورخ 4 آذرماه1398

از مشخصات حکومت های مردم سالار، علاوه بر مشارکت سیاسی مردم از طریق شرکت در انتخابات، مشارکت منصفانه همه مردم در تامین هزینه های کشور و توزیع عادلانه ثروت در میان آنان است. ضمانت اجرایی این مهم، وضع قوانین و مقررات مناسب است که به طور خاص می توان از قوانین حاکم بر تجارت و وضع مالیاتها نام برد. آنچه مشخص است قوانین و مقررات مذکور در ایران متناسب با تغییر فضای اقتصادی و کسب و کار از جمله نفوذ و گسترش اینترنت و به تبع آن استفاده روزافزون از شبکه های اجتماعی رشد و توسعه نیافته است. قانون تجارت از سال 1311 و بخشی از آن از سال 1347 بدون تغییر جدی مانده(به یادداشت منتشره در شماره 3687 مورخ 6/11/1394 روزنامه دنیای اقتصاد از همین نگارنده مراجعه شود) و قانون مالیاتهای مستقیم نیز اگرچه در سال 1394 دچار اصلاح شده، لیکن بررسی و تطبیق آن با نسخ پیشین، مبین عدم توجه به آنچه در بالا گفته شد، می باشد. در این یادداشت سعی بر آن شده یکی از مصادیق مالیاتی موضوع  فوق مورد بررسی قرار گیرد.

بی شک امروزه شبکه های اجتماعی یکی از رسانه ها و منابع مهم، موثر و بانفوذ جهت کسب اخبار و اطلاعات بین اقشار مختلف مردم خصوصا در جوامع پیشرفته و در حال توسعه به حساب می آیند. در این میان مردم ایران نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند، بلکه از پیشگامان در استفاده از شبکه های اجتماعی محسوب می گردند. یکی از پیامدهای نفوذ شبکه های اجتماعی در تار و پود زندگی مردم ظهور پدیده­ی نوین به نام اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسر در یک تعریف کلی شامل اشخاصی است که در شبکه های اجتماعی به دلیل شهرت خود از سایر فعالیتها و یا نوع محتوایی که درآن شبکه­ها تولید و منتشر می­کنند از حجم بالایی از مخاطب یا همان دنبال کننده برخوردار می­باشند. علی­ رغم تنوع و طبقه­بندی­های مختلف اینفلوئنسرها از جمله سلبریتی اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر و ماکرو اینفلوئنسر و تفاوت در محتواهای منتشره توسط این اشخاص، لیکن وجه مشترک اکثر آنان را میتوان در کسب درآمد از محل تبلیغات تجاری در صفحات خود خلاصه کرد. هرچند به دلیل فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام، توئیتر و فیس بوک و همچنین عدم وجود قوانین و مقررات اجرایی لازم، آمار دقیق و رسمی از میزان نفوذ شبکه های اجتماعی در ایران و تعداد اینفلوئنسرها و نرخ و مبلغ درآمدهای مکتسبه توسط اشخاص یادشده از این محل در دسترس نیست، اما نمی­توان منکر میزان تاثیرگذاری این شبکه ها و افراد بر مردم و سبک زندگی آنان شد، به نحوی که طبق گزارش منتشره در پایگاه خبری اتاق ایران(مورخ 28 شهریور 1398)، مرکز بررسی‌های استراتژیک طی تحقیقی تحت عنوان «آینده‌پژوهی ایران در سال ۹۷» از رشد روز افزون سلبریتی های اینترنتی به عنوان یکی از ۱۰۰ مساله کلان کشور نامبرده است. در این پیمایش «مرجعیت فرهنگی» سلبریتی‌های جدید و غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی و مهاجرت مردم به این فضاها، به عنوان «مسائل در حال ظهور ایران» در سال‌های پیش‌ رو معرفی شده است. همچنین در این پژوهش گردش مالی هنگفت ایجاد شده به وسیله خرده‌سلبریتی‌ها از موضوعاتی است که به آنها پرداخته شده و در عین حال مورد انتقاد قرار گرفته است.

شبکه اجتماعی اینستاگرام را به عنوان یک نمونه در نظر بگیرید، طبق برخی آمار و اطلاعات موجود، این شبکه اجتماعی دارای بیش از 24 میلیون کاربر در کشور است(رتبه هشتم در جهان) که البته باتوجه به رده سنی مخاطبین این برنامه که عمدتا نسل جوان را در برمی­گیرد این تعداد رو به افزایش خواهد بود. با یک جستجوی ساده فهرست بلند بالایی از صفحات افرادیکه دارای حجم قابل توجهی (به عنوان نمونه بیش از 500 هزار تا چند میلیون) دنبال کننده در این شبکه اجتماعی هستند بدست می آید. از سوی دیگر طبق بررسی­های انجام شده توسط برخی سایت­ها و خبرگزاری­ها، هر تبلیغ 24 ساعته در برخی از این صفحات مبالغی بین یک میلیون تا بیش از سی میلیون تومان درآمد برای اینفلوئنسرها در بر دارد. اما سوال اینجاست که آیا این اشخاص به همان میزان که از منابع کشور جهت کسب درآمد استفاده می کنند و بعضا از طریق استفاده از وجوه یا امکانات عمومی به شهرت رسیده اند(از جمله هنرمندان تلوزیونی و برخی ورزشکاران) نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام می­کنند و آیا سازمان امور مالیاتی ساز و کار مناسبی جهت شناسایی و وصول این بخش از درآمدهای دولت را در اختیار دارد؟

سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که "آیا مکانیزمی جهت نظارت و وصول مالیات از تبلیغات در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام وجود دارد؟" اعلام کرده است: "طراحی راهکارهای قانونی و عملیاتی در خصوص دریافت مالیات با عناوین مطروحه در حال پیگیری می باشد. بدیهی است پس از نهایی شدن این مکانیزم، نتایج حاصله اطلاع رسانی عمومی خواهد گردید."

باید در نظر داشت که موارد پیش­گفته صرفا محدود به یک شبکه اجتماعی و بخشی از صفحات آن(اینفلوئنسرها) بوده و وقتی به موارد بالا سایر صفحات پرمخاطب در اینستاگرام با موضوعات مختلف(از جمله ورزشی، سرگرمی و .....) و سایر شبکه های اجتماعی با ضریب نفوذ بالا از جمله کانال ها و گروه های تلگرامی و همچنین برخی اپلیکیشن های تلفن­های هوشمند و .... را اضافه نمود، حجم هنگفت گردش مالی که خارج از نظارت و ضوابط دولت است، بیشتر نمایان می شود. شاید گردانندگان این صفحات، کانال ها و گروه ها در زمره همان میلیاردرهایی باشند که طبق مصاحبه اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی هیچگونه مالیاتی بابت درآمدهای خود پرداخت نمی کنند و حتی فاقد پرونده مالیاتی می­باشند.

باعنایت به موارد فوق، از آنجا که یکی از اهداف همه برنامه­های توسعه کشور کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و بهره­مندی حداکثری از منابع مالیاتی(خصوصا در شرایط تحریمی کشور) بوده و هست و طبق مفاد مواد 1 و 93 قانون مالیاتهای مستقیم همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی بایستی سهم مالیاتی درآمدهای خود از داخل کشور را پرداخت نمایند، لازم است دولت محترم هرچه سریعتر، با نگاه دقیق تر و عمیق تر به حوزه فناوری اطلاعات، طراحی و ایجاد مکانیزم های لازم جهت شناسایی و نظارت بر این درآمدهای نوظهور و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، از جمله تدوین و پیشنهاد لوایح اصلاحی قوانین مالیاتی و تجارت را در دستور کار قرار دهد.


اشتراک گذاری
تصاویر
  • وحید خسروی/اینفلوئنسرها، میلیاردرهایی که مالیات پرداخت نمی کنند
ثبت امتیاز