X
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مهر 1398
عوامل و موانع کیفیت حسابرسی در ایران

  عوامل و موانع کیفیت حسابرسی در ایران

امتیاز: Article Rating

_______________________

نگاه تک‌بُعدی و ترجمه‌ای به کیفیت حسابرسی نمی‌تواند ما را به کیفیت پایدار حسابرسی برساند. کیفیت پایدار حسابرسی در کشورهای پیشرفته مدیون اصلاح همه‌جانبه‌ی ساختارها، رفتارها و زیرساخت‌ها بوده است.

در مقاله‌ی «عوامل و موانع کیفیت حسابرسی در ایران» به قلم سیدمحمد علوی که در آخرین شماره‌ی نشریه‌ی «حسابدار رسمی» منتشر شده تلاش شده نشان داده شود که کیفیت حسابرسی مفهومی چندوجهی است که می‌تواند از ابعاد مختلف مورد سنجش قرار گیرد. در این مقاله تأکید می‌شود که با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد و متمایز اقتصاد و حرفه‌ی حسابرسی در ایران ضرورت دارد کیفیت حسابرسی در ابعاد اقتصادی و مختصات حرفه‌ی حسابرسی ایران تبیین و بررسی شود.

در این مقاله می‌خوانیم که نگاه تک‌بُعدی و جست‌وجوی کیفیت حسابرسی تنها در درون حرفه‌ی حسابرسی و شناسایی و اندازه‌گیری عوامل درون‌حرفه‌ای که خود تحت تأثیر و «معلول» عوامل برون‌حرفه‌ای هستند منجر به ارتقای کیفیت حسابرسی نمی‌شود.

در این پژوهش، کیفیت حسابرسی با توجه به عوامل ویژگی‌های عرضه‌کنندگان خدمات حسابرسی، تقاضاکنندگان خدمات حسابرسی، نظارت نهادهای حرفه‌ای، نظارت نهادهای قانونی و محیط مقرراتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی شده است.

برای مطالعه‌ی متن کامل مقاله به فایل زیر مراجعه فرمایید.

فایل های پیوستی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • عوامل و موانع کیفیت حسابرسی در ایران
ثبت امتیاز